العوامل الخمسة الکبرى للشخصية للطلاب المتفوقين والمتأخرين أکاديمياً من المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الاداب جامعة عين شمس

المستخلص

 
The Big Five Personality Factors in High- And Low-academically Students in the Secondary School
 (A Comparative Study)
 
Abstract:
 
The study investigated the big five personality factors in high- and low-achieving students, and the effect these factors have on scholastic achievement. The study also tackled the differences between the two genders in the five factors. Two hundred third year students were randomly selected to participate in the study: high achievers (N = 100) and low achievers (N = 100), with an age average of 17.53. Costa and McCrae's Five-Factor Inventory (FFI) as translated by Badr Al-Ansari was used to collect data. It was found that high-achieving female students outperformed their male counterparts in Neuroticism and Conscientiousness. No significant differences were found between high-achieving male and female students in compliance. Low-achieving female students scored higher than their male counterparts in Neuroticism. However, low-achieving male and female students did not differ significantly in compliance and Conscientiousness. Significant differences were found between high- and low-achieving male students in Neuroticism in favor of low-achieving students; meanwhile they did not differ in compliance. Similarly, low-achieving female students scored higher than their high-achieving counterparts in Neuroticism. No differences were found between high- and low-achieving female students in compliance and openness to experience. Significant differences were found between high- and low-achieving students in Neuroticism in favor of low-achieving students. Finally, high- and low-achieving students did not differ in compliance.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
العوامل الخمسة الکبرى للشخصية لدى الطلبة المتفوقين والمتأخرين أکاديمياً في المرحلة الثانوية (دراسة مقارنة)
ملخص الدراسة:
تهدف الدراسة الحالية إلى محاولة الکشف عن أبعاد الشخصية الخمسة لدى المتفوقين والمتأخرين أکاديميا، وتأثيرها في تحديد التفوق والتأخر الدراسي، والتعرف على الفروق بين الذکور والإناث في ضوءها.  على عينة اختيرت عشوائياً من الصف الثالث ثانوي بالکويت، منهم (100) طالب وطالبة متفوقين أکاديميا، و(100) طالب وطالبة متأخرين أکاديميا، بمتوسط عمري (17.53) وقد طُبق على العينة قائمة العوامل الخمسة الکبرى للشخصية لکوستا ومکري، وخلصت الدراسة إلى ارتفاع متوسطات درجات الإناث المتفوقات في بعدي العصابية ويقظة الضمير مقارنة بمتوسطات درجات الذکور المتفوقين، بينما لا توجد فروق دالة في بعد المسايرة. کما تبين ارتفاع متوسطات درجات الإناث المتأخرات في بُعد العصابية مقارنة بمتوسطات درجات الذکور المتأخرين، بينما لا توجد فروق دالة في بعدي المسايرة ويقظة الضمير. کما أظهرت فروقاً بين ذکور المتفوقين والمتأخرين أکاديميا في بعد العصابية في اتجاه الذکور المتأخرين أکاديميا، بينما لا توجد فروق دالة في بعد المسايرة. وکشفت أيضاً عن وجود فروق بين الإناث المتفوقات والمتأخرات أکاديميا في بعد العصابية في اتجاه الإناث المتأخرات أکاديميا، بينما لا توجد فروق دالة في بُعدي المسايرة والتفتح على الخبرة.وکذلک تبين وجود فروقاً بين المتفوقين أکاديمياوالمتأخرين أکاديميا في بعد العصابية في اتجاهالمتأخرين أکاديميا، بينما لا توجد فروق دالة في بعد المسايرة.
الکلمات المفتاحية: المتفوقين أکاديميا–المتأخرين أکاديمياً- العوامل الخمسة الکبرى للشخصية.

الكلمات الرئيسية