صعوبات التعلم لدى طلاب الجامعة من واقع الدراسات النفسية المعاصرة:

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الاداب جامعة عين شمس

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى إجراء مراجعة نظرية لما أسفرت عنه الدراسات النفسية المعاصرة فيما يتعلق بصعوبات التعلم لدى طلاب الجامعة، حيث اهتمت بعض الدراسات والبحوث بالتعرف على نسبة الانتشار لديهم، بينما عنيت العديد منها بدراسة الجوانب النفسية مثل مفهوم الذات, وتقدير الذات, والمشکلات الانفعالية التي تضمنت الخجل, والخوف, والحساسية العاطفية والبيئية, وصعوبة التحکم في الانفعالات, وصعوبة الموائمة مع التغيير، في حين اهتم بعض الباحثين بالتعرف على الخصائص المعرفية والتعليمية المميزة لهؤلاء الطلاب من ذوى صعوبات التعلم حيث أظهرت النتائج أن هناک ذاکرة بصرية حادة، وحصيلة لغوية متقدمة، وصعوبة في تنظيم الذاکرة بالرغم من القدرة على حل المشکلات، کما عنى البعض من الباحثين بتحديد الخصائص النفسية والاجتماعية لديهم, حيث بينوا أن هؤلاء يتسمون بعدم المرونة وضعف في الکفاءة الذاتية والتفاعلات الاجتماعية، وفى المقابل أجريت العديد من الدراسات التى اهتمت بالبرامج العلاجية والإرشادية للحد من المشکلات التى تواجه الطلاب من ذوى صعوبات التعلم.
 
 
 
 
College Students with learning disability from the as per contemporary
Psychological studies: theoretical review
Dena Adel Mahmoud Moussa
Abstract
The aim of the current study to review the theory of the contemporary psychological studies with regard to college students with learning disabilities ,as some studies and research to identify how it is spread among them, while many of these studies are  interested in studying of the psychological aspects such as self concept and self esteem, and emotional problems which included shame, and fear, and sensitivity of emotional and environmental, and emotional regulation , and difficulty adjusting to change while some researchers interested to identify cognitive and educational characteristics of those students with learning disabilities, as results showed that there is a visual memory ,advanced vocabulary outcome , and difficulty in organizing the memory while the ability to resolve problems, some researchers cared for to determine student’s psychological and social characteristics , have indicated that they are not flexibility and weak self-efficiency and social interactions, in contrast conducted many studies have focused on the therapeutic and guidance programs to reduce the problems facing the students with learning disabilities.