هدفت الدراسة إلى معرفة التشويهات المعرفية وعلاقتها بالعنف لدى الشباب الجامعي دراسة ارتباطيه – مقارنة بين الجنسين في قطاع القاهرة ، والکشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين الذکور والإناث في التشويهات المعرفية والعنف وکذلک المستوى الاجتماعي ونوعية التعليم ، واعتمدت الدراسة علي المنهج الارتباطى المقارن ، وأجريت هذه الدراسة على عينة مکونة من (60) طالب وطالبة من مرحلة جامعة تراوحت أعمارهم ما بين (18-22) عام وتم اختيار العينة بالطريقة المنتظمة، واستخدمت الباحثة ثلاثة أدوات هما : اختبار التشويهات المعرفية أعداد الباحثة ، اختبار العنف أعداد الباحثة ، استمارة المستوى الاقتصادي الاجتماعي أعداد/ عبد العزيز السيد ، وقد أسفرت النتائج عن التالي : إن درجات أفراد العينة في إبعاد التشويهات المعرفية قد ارتبطت ارتباطا وثيقا دالا موجبا بدرجاتهم على العنف وقد وصل مستوى الدلالة إلى (001.) وتعنى هذه النتيجة انه کلما زاد معدل التشويهات المعرفية کلما زاد سلوک العنف لدى طلبة الجامعة ، انه توجد فروق دالة إحصائيا بين مرتفعي التشويهات المعرفية ومنخفضي التشويهات المعرفية في کل من العنف والإيذاء البدني والخروج عن المعايير ، عند مستوى دلالة 001.
Cognitive distortions and its relationship to violence in the university youth A relational – comparative study of Gender Rania wageeh shafik Abstract The study aimed to find out the cognitive distortions and its relationship to violence university youth when examining the correlation - Comparison between the sexes in Cairo, Gaza, and disclosure of statistical significance between males and females in the distortions of cognitive and violence as well as the social level and the quality of education differences, the study relied on the approach Correlative Comparative, and conducted this study on a sample of 60 students from the University of the stage between the ages of (18-22) years were selected sample systematic way, the researcher used three tools are: test distortions cognitive prepared by the researcher, the test numbers researcher violence, socio-economic level, form numbers / Abdul Aziz al-Sayed, the results yielded the following: the degrees of respondents clearing the cognitive distortions has been closely associated Dalla positive their grades on the violence has reached significant level to (001) is concerned with the result that the more cognitive distortions rate, the more violent behavior the University students, that there are significant differences between the cognitive distortions and low cognitive distortions in both violence and physical abuse, and to depart from the standards at the level 001.