إتخاذ القرار وعلاقته بالعمليات المعرفية في مقياس ستانفورد بينيه "الصورة الخامسة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الاداب جامعة عين شمس

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى الکشف عن علاقة إتخاذ القرار بالعمليات المعرفية في مقياس ستانفورد بينيه "الصورة الخامسة" ،کما حاولت الکشف عن الفروق بين الجنسين في إتخاذ القرار والصفحة المعرفية في مقياس ستانفورد بينيه "الصورة الخامسة".وتکونت عينة الدراسة من 100 طالب وطالبة ( 50 ذکور- 50إناث ) بمتوسط عمري 20.45 سنة ،وقد طبق عليهم مقياسين هما: إستبيان إتخاذ القرار لمان وأخرون ترجمة خالد جلال ومقياس ستانفورد بينيه "الصورة الخامسة" إعداد جال رويد وتعريب محمد طه وعبد الموجود عبد السميع تحت إشراف محمود أبو النيل. وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة إرتباطية بين بعض متغيرات إستبيان إتخاذ القرار وبعض المقاييس الفرعية لمقياس ستانفورد بينيه "الصورة الخامسة" ، کما وجدت فروق بين عينتي الدراسة في إتخاذ القرار والصفحة المعرفية لمقياس ستانفورد بينيه "الصورة الخامسة" .
 
 
 
 
 
 
 
 
Decision-Making And Its Relatioship to Cognitive Processes in Stanford – Binet Intelligence Scale, Fifth Edition
Heba Fathy El-Nady
Abstract
This study devoted to explore the relationship between Decision-Making and cognitive Processes in Stanford-Binet Intelligence Scale, Fifth Edition. And to explore gender difference in Decision-Making and cognitive Processes in Stanford-Binet Intelligence Scale, Fifth Edition .Asample Consisted of 100 Students both males and females (50 males – 50 females ) with mean age 20.45. were used two Scales: A decision-Making Questionnaire of Mann and others Translated by Khaled Jalal. The other Scale Stanford-Binet Intelligence Scale, Fifth Edition, was Prepared by Jal Ruwaid and Translated by Mohamed taha, Abdel mawgood under Supervision of Mahmoud Abou Elneil. Results: revealed that there is asignificant correlation between some of the Variables of the Decision-Making Questionnaire and some of the Sub-measures of the Stanford-Binet Intelligence Scale, Fifth Edition. Results Showed also there are asignificant differences between males and females in both: Decision-Making and cognitive Processes.
 

الكلمات الرئيسية